03 de desembre 2018

Transició

Amb l'inici del nou curs tornen les classes de natació de la meva filla i, de retruc, les dues hores de calma que ningú em pot robar al Parc del Castell de l'Oreneta. Des de principis d'octubre fins avui s'ha produït el canvi del paisatge estival a l'hivernal, un canvi que, pel que he llegit i comprovat, a vingut una mica tard. En aquest parc, bàsicament, l'arribada de l'hivern ve marcada per l'arribada de Pinsans, alguna Cuereta torrentera i per una abundància per sobre de l'habitual de Cotxa fumada i de Tudó. Les rareses en època de pas, una de dos: o em defugen o la meva perícia ornitològica per detectar-les deixa molt que desitjar.
A dia d'avui, i des de principis d'octubre, això és el que he vist:
-Gavià argentat (només sobrevolant).
-Tudó.



-Colom.
-Ballester.
-Falciot.
-Puput.



-Oreneta cuablanaca.
-Oreneta vulgar.
-Cuereta blanca.


-Cuereta torrentera.
-Pit-roig.
-Cotxa fumada.



-Merla.
-Tallarol de casquet.


-Tallarol capnegre.
-Bruel.
-Mallerenga emplomallada.
-Mallerenga carbonera.
-Mallerenga blava.
-Mallerenga petita.
-Mallerenga cuallarga.
-Raspinell.
-Estornell.
-Garsa.



-Gaig.


-Pardal.
-Pinsà.


-Cadernera.
-Gafarró.
-Cotorreta de pit gris.
-Cotorra de Kramer.
-Aratinga mitrada (només sobrevolant).
A més, Conills i Esquirols.
Respecte a fa dos anys, quan vaig començar a visitar aquest parc, els canvis els he vist en negatiu. Per exemple, fa temps que no sento ni Picot verd ni Picot garser gros. Això podria ser relativament normal, perquè darrerament m'he aficionat al tram aïllat de la resta,  més obert, que dóna al carrer Montevideo. Ara bé, trobo a faltar les aglomeracions de fringíl·lids a la gespa; és més, de moment no he detectat cap Verdum. Això es deu, amb molta probabilitat, a la pressió dels gossos, però un altre factor, penso, i ja ho vaig comentar, va ser la tala d'un parell d'arbres aïllats aneu a saber per quina raó, ja que servien de talaia i refugi.
Tinc una especial debilitat per les Puputs. Les vaig veure el primer dia i en dos mesos no les havia detectat fins ahir, que van aparèixer en un lloc més emboscat i menys transitat per gossos.
Seguirem al peu del canó.