28 de juliol 2020

Orenetes al celobert (I)


Començaré aquest post intentant justificar les fotos, aquest cop no per la qualitat, sinó pel sol fet dhaver fet fotos. Entenc que fotografiar nius suposa una molèstia que pot resultar fatal per a ocells que nidifiquen. Tanmateix, en aquest cas es tracta duna espècie antropòfila com és lOreneta vulgar i en un entorn que no és precisament tranquil; penso que jo fent fotos era el més petit dels seus problemes. Tot i així, he intentat interferir el mínim possible, aprofitant les tasques quotidianes com posar rentadores, estendre roba i escombrar per fer les fotos, ja que, malgrat la proximitat del niu, la seva situació no permet que pugui fotografiar-lo damagat. Tampoc he utilitzat mai el flaix; he esperat que alguna font de llum il·luminés el celobert per captar alguna imatge mínimament clara.


Aclarit això, començo el relat.
A principis de maig, en ple confinament, em van cridar latenció uns refilets que se sentien en el celobert del bloc de pisos on visc. Jo anava traient el nas, però no veia res, i no vaig veure res fins al dia 14 de maig. Aquell dia vaig corroborar que els autors daquests refilets eren dues Orenetes vulgars que volaven destenedor en estenedor i de cable telefònic en cable telefònic. És cert que havia detectat presència dOrenetes vulgars des del balcó, però el que menys mesperava era trobar-me-les al celobert, i quan al dia següent les vaig sorprendre en plena còpula vaig sospitar que també hi hauria un niu.





De niu, però, no nhi havia en aquell moment; a partir daquell dia vaig veure com en el pis de dalt, per sobre duna finestra, sanava acumulant un material grisenc que el dia 1 de juny ja tenia aspecte de niu. A les nits, vaig poder observar com la femella passava les nits al niu mentre el mascle ho feia en un cable telefònic a menys que la pluja lobligués a aixoplugar-se al costat de la femella.


Un incís per ubicar-nos una mica. Els seguidors del blog ja deuen saber que el celobert de què parlem es troba al carrer Comte Borrell, a tocar del mercat de Sant Antoni. El pis on les orenetes van decidir instal·lar el niu és un primer dun bloc de sis pisos amb entresol i principal, la qual cosa vol dir que, per accedir al niu des de lexterior, les orenetes han de fer un descens de cinc pisos esquivant la bugada dels veïns. Entre el niu i el terra del celobert hi ha una alçada dun pis i mig -aquest celobert només arriba fins al principal-. Considerant que els pisos fan 3,5 m. dalçada, calculo, doncs, que el niu es troba a uns 6,5 m. del terra. Els propietaris del pis gairebé no shi estan, així que de molèsties, per aquesta part, en tenen ben poques.



El celobert es podria definir com a fosc, tètric i sorollós la major part del temps. Es tracta dun celobert compartit entre un bloc de veïns i un hotel que, al principi del procés, estava tancat i, per tant, més tranquil que de costum. Potser per això es tracta de l'únic intent de reproducció que detecto en els vint-i-cinc anys que porto aquí.


Reprenent el relat, no tinc gaire clar quan va ser la posta, probablement entre la primera i la segona setmana de juny. I precisament el dia 6 de juny vaig sentir soroll al pis de dalt i vaig sortir al celobert: era la veïna de dalt que netejava el safareig. Després dunes paraules de cortesia li vaig fer notar que tenia un niu dorenetes a sobre de la seva finestra. Ella ni se nhavia adonat. Després de mirar-se'l i rumiar una estona em va dir:
-Però el deixem estar, oi?
Aquesta reacció, doncs, em va donar tranquil·litat, perquè jo ja em veia fent-li una llarga explicació sobre la necessitat de protegir les Orenetes. Almenys un front quedava tancat.



(CONTINUARÀ)