02 d’octubre 2022

Tancant històries inacabades

 Han passat dos mesos i mig des de l'última publicació, i penso que ja va sent hora de tancar històries que vaig començar i deixar inacabades.

La primera és fàcil de tancar. Vaig deixar una parella de Garses construint un niu als Jardins del Palau Robert. No em consta que prosperés. Això sí, van fer la guitza a les Merles tant com van poder.


La segona història només la puc tancar amb hipòtesis. Evidentment, em refereixo a les Orenetes del celobert, sobre les quals vaig insinuar que no s'havia acabat tot.

I, realment, no s'havia acabat tot. Fins a l'1 d'agost va seguir havent-hi moviment i refilets sobretot a l'inici i al final del dia, i es notava que adecentaven novament el niu i penso que, cap a final de mes ja s'incubaven els ous. Aquest dia, però, vaig marxar uns dies, fins al 5, i no vaig poder veure l'evolució. 

El dia 9 van esdevenir més silencioses i discretes, motiu que em va fer pensar que ja havien eclosionat els ous. Tanmateix, aquest dia marxava una setmana llarga de vacances. Vaig tornar-ne el dia 20 baldat després de dos dies a la carretera, així que no vaig sortir al celobert, que és el primer que hauria fet si no hagués tingut un mal presagi.


I sí, al dia següent en sortir vaig trobar un pollet i una bola en descomposició que podria ser-ne un altre al terra. Al niu no hi havia indicis d'activitat. 

I aquí arriben les hipòtesis. El cas és que el cadàver identificat com a pollet era encara massa petit per volar. D'altra banda, els 11 dies d'absència -i encara que en fossin un parell més- no donaven temps perquè els polls s'envolessin, Així que descarto que algun altre hagi prosperat. Convido els experts a corregir-me si m'equivoco.


Sobre les causes del fracàs, n'apunto tres:

1. Predació: potser finalment la Garsa que voltava el niu finalment el va trobar. Em sembla improbable; no penso que hagués deixat un pollet per menjar. Ara, corroboraria aquesta hipòtesi el fet que el poll no es trobava just sota el niu.

2. Causes climàtiques: les calorades d'aquest any poden haver fet saltar els polls del niu, tot i que el celobert és relativament fresc. Les tempestes d'agost podrien explicar que el pollet no es trobés just a sota del niu: l'aigua podria haver-lo desplaçat.

3. Molèsties: a l'hotel del costat van instal·lar una sortida suposo que d'aire condicionat que podria haver alterat la cria. M'he començat a bellugar perquè l'any vinent sigui fora.

Sigui com sigui, les adultes i les supervivents de la posta anterior van estar venint fins al 27 d'agost almenys. En aquesta data vaig tornar a marxar i, quan vaig tornar el dia 31, ja no hi eren. Això sí, es movien per pisos més alts del celobert.

I fins aquí la crònica de dos fracassos. De cara a l'any vinent provarem de ser optimistes, però ja veurem...